Nice Girls Marketplace. Grafik lavet af Lea Petrine

Frirum på Facebook: Forbrugerkultur og bevidste valg

Skrevet af PEECH

Denne artikel er skrevet af Kathrine Skibsted i samarbejde med PEECH. Vi forsøger igennem en række artikler at at skrive om emner og områder der afspejler vores vision.

Nice Girls Marketplace. Grafik lavet af Lea Petrine

Er der opstået en ny stilart i København?

Peech har gennemrodet Facebook, og fundet en række grupper som har et lille tæt netværk. De hjælper hinanden, skaber et fællesskab og har startet et frirum. Følg med i vores miniserie om disse niche grupper.

Der findes et sted på Facebook hvor Nice Girls deler tøj på tværs af størrelser og former. Tag ikke fejl af navnet, for Nice Girls er for alle, og ikke defineret af køn. Konceptet er enkelt: Sælg billigt - Køb billigt! Peech har taget en snak med en af stifterne af profilen, Kathrine Skibsted. Hør hende fortælle om hvad Nice Girls er og hvorfor lige netop den platform er vigtig i 2020, og i en verden hvor modeindustrien er ude af kontrol.

Nice Girls visionen

En novemberdag i 2017 oprettede jeg Nice Girls Online Marketplace. Det var faktisk bare tænkt som en lille platform, hvor jeg nemt kunne sælge og købe brugt tøj billigt til mine veninder og deres veninder, og måske deres veninder på sigt. Pludselig begynde siden at vokse hurtigt, og der kom stor interesse - så stor interesse, at jeg faktisk har lukket ned for nye medlemmer for tiden. Det begyndte nemlig at accelerere med en hastighed, som jeg slet ikke kunne følge med. I dag er der 1578 medlemmer. 

Rent praktisk er Nice Girls Online Marketplace en Facebook side, hvor man kan sælge og købe tøj som er brugt. Konceptet er, at priserne er i bund, auktion stemning og bud hører ikke til, og der er særlige krav til det tøj man lægger på siden - det skal helst være tøj fra 70'erne, 80'erne, 90'erne, millennium, clubwear, osv. Altså unikt tøj! Det vil sige at high street brands, gamle krøllede t-shirts, kedeligt whatever-tøj og gamle grimme sneakers ikke hører til på siden. Det er vigtigt for os, at Nice Girls ikke udelukkende lever i modens ånd, men at det bæredygtige aspekt er grunden til at Nice Girls bliver ved med at give projektet en fundamental og holdbar mening. Nice Girls opererer helt naturligt som en kritik af modeindustriens heftige og unaturlige måde at producere tøj på. Vi er alle produkter af en forbrugskultur. Jeg vil stadig sige, at der eksisterer en forbrugskultur på Nice Girls - mere vil have mere - men at den eksistere på et langt mere bæredygtigt grundlag. Det har vist sig, at nogle af vores medlemmer faktisk ikke har købt nyt tøj, siden de begyndte at bruge Nice Girls, hvilket jo er helt fantastisk. Jeg har også hørt i byen, at folk bruger ordet “Nice Girls” for at beskrive en stil, der nok ligger sig meget op af 90’er og Y2K-tøjstil. Det er mega nice at have opfundet et begreb for en tøjstil, haha. 

Der er både fordele og ulemper ved at bruge Facebook som platform. En fordel er, at vi som gruppe har en meget direkte kontakt til hinanden. Jeg kan række direkte ud til brugerne og høre deres forslag til ændringer. Et eksempel på det var da der opstod en diskussion af kropsformer, og hvorvidt alle størrelser følte sig repræsenteret. Alle kunne deltage lige og aktivt i diskussionen, og komme med forslag til hvordan alle blev repræsenteret. Fokus er jo på tøj, så det er helt klart relevant at alle kroppe skal føle sig trygge og tilpas hos os. 

Det er vigtigt for mig at prøve at repræsentere et diverst kropsbillede på Nice Girls (selvom det dog er svært). Jeg har da heller aldrig selv har været “tynd nok” til den ideelle str. XS/S. 

Deleøkonomi og drømme om udvidelse

Jeg går jo selvfølgelig op i, hvilket tøj jeg går i, og det har jeg altid gjort, men den klare og stærke vision er blevet tydeligere i takt med gruppens popularitet; ved at cirkulere genbrugstøj imellem os, har vi rent faktisk indflydelse på at kunne minimere vores forbrug af at købe nyt tøj og opfordre mere til at sælge tøjet videre i stedet for at smide det ud. På den måde eksisterer der også en lille form for deleøkonomi på siden, da det også bliver muligt for fattige, kreative, og andre sjæle derinde som kan tjene en lille lommepenge-skilling på at sælge de 2003 Miss Sixty bukser, der alligevel ikke sidder så godt på dem og ville kunne tjene en andens krop meget bedre. Visionen har fra dag ét også været et socialt aspekt, at man skulle mødes med hinanden og købe tøjet. Det har medført mange hyggelige møder og networking. Det er eksempelvis muligt at finde nye venner gennem Nice Girls, hvis man er åben for det. Det var sådan, Ulrikke og mit samarbejde opstod med Nice Girls. Vi havde kendt hinanden i en del år gennem en fælles veninde, men det var Nice Girls, der forenede os og vores interesse for tøj og det fællesskab, der er knyttet til Nice Girls. Hun er i dag min partner i projektet og hjælper med at kuratere Nice Girls Online Marketplace, arrangere events, etc. 

Mine fremtidsdrømme for Nice Girls Marketplace er at kunne komme ud af Facebook som platform og starte min egen platform. En ulempe ved Facebook er nemlig at layoutet og brugerfladen, passer enormt dårligt til Nice Girls. Derudover er jeg personligt træt af sociale medier, og måden de er konstrueret på. Fordelen er jo selvfølgelig den nemme måde at udbrede Nice Girls på, men nu hvor det er udbredt, kunne det være smukt at rykke det over til sin egen platform. Det ville også åbne op for at tænke i andet content end bare tøjsalg. Vi har allerede lavet Nice Girls Interior Marketplace, og vi har lige lavet en ny gruppe for kreative sjæle, nemlig Nice Girls Creative Network. Mange af brugerne af Nice Girls er kreative og har gang i nogle spændende projekter, så den nye platform kan rumme mange flere kreative indslag, networking og mulighed for at hjælpe hinanden. Drømmen kunne også være at få startet nogle kreative sy-hold, hvor det ville være muligt at sy ting om fra bunden eller blot reparere. Derudover vil jeg gerne lave forskellige samarbejde som giver mening for Nice Girls, eksempelvis med Peech. Peech har nogle af de samme visioner som Nice Girls, de går op i æstetik, stemning og kvalitet - på samme måde som os, og derfor giver et samarbejde helt klart mening. 

Gode råd til at købe genbrugstøj

Jeg er glad for folks opbakning til Nice Girls, og synes at det bæredygtige aspekt er fedt, og vil helt klart anbefale alle at shoppe second hand! Generelt er mine råd til en god genbrugsjagt; tålmodighed, tjek alt igennem på stativerne, tag ud i hele landet, og så bare slap af - det er en god aktivitet med dig selv!

Skrevet af Kathrine Skibsted
Grafik af Lea Petrine

0 kommentarer

Kommenter