Min krop lider af traume, hvad kan jeg gøre? | PEECH

Min krop lider af traume, hvad kan jeg gøre?

Skrevet af somatisk terapeut Molly Mørch

Denne guide er en del af flere artikler fra Molly Mørch hos Peech.

Min krop lider af traume, hvad kan jeg gøre? | PEECH

I denne artikel guider somatisk terapeut Molly Mørch, dig som har været igennem et traume eller chok - for hvordan kommer man igang igen og får lysten tilbage?

En Amerikansk undersøgelse har vist at 95% af os, i løbet af en periode på 5 år, oplever et stort chok. For nogle er det forholdsvist let at komme videre efter et chok, for andre er der omstændigheder i livet som kan gøre dette rigtigt svært. Nogle udvikler PTSD og andre måske angst eller en depression. Men hvad gør man egentligt hvis man har oplevet et chok eller et traume, og gerne vil i gang med at opleve lyst og måske endda dyrke sex?

Samspillet med en terapeut

For det første er det vigtigt at understrege at når man har haft en eller flere voldsomme oplevelser, som på en eller anden måde sidder fast i kroppen, så bør man arbejde sammen med en professionel der har speciale inden for dette felt. Ligegyldigt hvor mange bøger vi læser eller hvilken uddannelse vi øvrigt må have, så foregår den dybe heling i samhørighed med andre. Så find en terapeut eller en anden professionel du har lyst til at arbejde med, og tal med dem om at du gerne vil i gang med dit sexliv igen.

Det kan du selv gøre

Udover samspillet med en terapeut er der flere ting du selv kan gøre. Først og fremmest er det vigtigt at du giver dig selv god tid (selvom det er frustrerende, kan det godt tage både måneder og år). Dernæst er det en god ide at du starter med selv at udforske hvad du egentligt har lyst til seksuelt, inden du involverer andre. Og det starter ikke nødvendigvis med at onanere. Det kunne f.eks. være at starte med at give sig selv en fodmassage, eller at lave chokoladefondue til sig selv, eller bare at tage et virkeligt langt bad hvor man mærker hvordan vandet føles. For seksualiteten starter oftest med sensualiteten, og den findes i så meget andet end noget der har med kønsdelene at gøre. Inviter dig selv på date derhjemme, og giv dig selv den omsorg du ville give til en ven eller partner der har det svært. Og når du så gør de her ting for dig selv, så tjek ind med dig selv løbende. Hvordan føles det når du forkæler dig selv, mavefornemmelsen, mærker du et klart ja til det du gør? Og hvornår mærker du måske et klart nej? Som professionel somatisk terapeut vil jeg ikke råde nogen til at starte et sexliv op efter et traume, før man igen kan mærke et klart ja og et klart nej. Det være sagt, så kan virkeligheden jo ofte være en anden. Men det bedste er at vente, at lytte til hvad du har lyst til og ikke lyst til. Måske endda at føre dagbog om det. Så du lærer følelsen lidt bedre at kende, hvordan dit ja føles, og hvordan dit nej føles.

Og som med så meget andet, så er det altid svært at lære noget nyt, så tilgiv dig selv hvis du glider i svinget en gang imellem. Og hvis du glider for ofte, så gå måske tilbage et par trin.

Når et klart ja bliver til åh ja!

På et tidspunkt får du det måske sådan at nu har du vist ventet nok, og så er det tid til at prøve lidt af. Måske kan du give dig selv en intimmassage, eller måske en quickie med et stykke legetøj under bruseren, det kunne være denne her, eller måske denne.

Det skal nok komme! Også selvom vejen er lang. Med tålmodighed og hjælp.

0 kommentarer

Kommenter