Guide til onani for personer med vulva

Guide til onani for personer med vulva

Fra forskning ved vi at seksualitet og lyst hænger sammen med sundhed og trivsel, men alt for lidt om hvordan. Hvis onani kan forbedre sundhed, hvorfor ikke give det et forsøg? Det værste der kan ske, er at du får rørt lidt ved din krop, og måske lærer den bedre at kende. I denne guide kan du få råd til hvordan du kommer i gang med onani

Forskning viser også at 86,8 % af personer med vulva har prøvet at onanere før, men alligevel er det et skambetonet emne - 23 % vil ikke have, at deres partner ved at de onanere, og 10 % skammer sig over at onanere overhovedet. Men der er mange fordele ved onani, og absolut ingen grund til at skamme sig. Onani kan sænke dit stressniveau og give dig bedre kendskab til din krop og hvad der tænder dig. Ikke alle kan lide at onanere, og du skal aldrig føle dig tvunget til det. Men hvis du kan lide det eller bare vil prøve det af, skal du huske på, at det både er naturligt og gavnligt. 

Lær dig selv at kende først

Måske har du prøvet at røre ved dig selv, men stoppet, fordi du følte, at du gjorde det forkert? Måske vidste du ikke hvordan du skulle røre dig selv, og gav op før legen overhovedet startede? Hvis du er ny til onani, kan det være gavnligt at blive bekendt med dig selv først. Find et lille spejl frem, eksempelvis et af de smukke Venus spejle, der er lavet specifikt til at udforske og beskue dig selv. Med spejlet kan du kigge på dig selv, selvom det måske kan føles grænseoverskridende, hvis du ikke er vant til at se og undersøge din vulva. Men jo mere du ser på dig selv, des mere tryg bliver du, og jo nemmere er det også at være komfortabel ved at røre ved dig selv. Måske vil du gerne læse vores guide til vulvaens anatomi først, så du ved, hvad du ser på.

Når du er klar, kan du starte med bare at kigge. Start ved venusbjerget, hvor kønsbehåringen er. Stryg fingrene henover og mærk hvordan det føles - venusbjerget og kønslæberne kan svulme en smule, når man bliver ophidset, så måske hæver det lidt op, jo længere i din selvundersøgelse du kommer.

Kig så lidt længere ned, hvor de indre kønslæber mødes. Her er måske en lille forhøjning eller en lille dut? Det er klitoris! Klitoris har over 8000 nerveender og er meget følsom overfor berøring - start med bare at stryge fingrene over, og mærk hvordan forskellige tryk føles. Mange personer med vulva onanere ved at røre klitoris på forskellige måder, da det netop er et sensitivt område, som kan føre til kraftige orgasmer. Husk dog at orgasme ikke behøver at være målet med onani - det kan være en dejlig følgevirkning, men for meget fokus på at få en orgasme, gør det faktisk sværere at få en. Når du opstiller krav til hvad din krop skal gøre under onani, bliver det mere en pligt end selvpleje og velvære, og det er jo ikke meningen.

Prøv forskellige metoder

Der er mange forskellige måder, du kan onanere på. Nogle foretrækker at stimulere klitoris, hvor en klitorisstimulator er et rigtigt godt bud. Du kan også prøve den klassiske gnubbe metode, hvor du gnubber dit underliv henover noget, og på den måde stimulerer klitoris. Nogle er vokset op med at bruge en pude, som man sætter i spænd mellem benene, men du kan også prøve Bumpher. Bumpher er en silikonepude med små forhøjninger, som giver en dejlig stimulering  når du gnubber dig henover den, meget gerne med vandbaseret glidecreme.

Selvom orgasmen ikke skal være målet, er det fuldkommen forståeligt, hvis du gerne vil have en alligevel. Det kan godt tage lidt længere tid at få en orgasme, hvis du bruger hænderne, da du måske ikke kan stimulere lige så intenst som en vibrator eller klitorisstimulator kan. Du kan derfor med fordel bruge en klitorisserum, som øger blodtilførslen og gør klitoris mere sensitiv, som denne fra Dame Products eller denne olie infuseret med hamp. 

Andre foretrækker indvendig stimulering, eller måske en kombination. Her kan du starte med at bruge fingrene, som du kan køre rundt langs kønslæberne eller åbningen til skeden. Når du får lyst, kan du indsætte en finger. Det kan være en rigtig god ide at bruge en glidecreme, også selvom du kun indfører fingrene. Glidecreme nedsætter friktion og gør berøring mere behagelig - alle kan bruge glidecreme, og du gør intet forkert ved at bruge det. Silikonebaseret glidecreme holder området vådt i længere tid end vandbaseret, og kan derfor være godt til en lang omgang. Bruger du sexlegetøj af silikone, skal du dog huske at bruge en vandbaseret glidecreme. 

Hvis du er klar eller har lyst til mere end fingrene, kan du også bruge en dildo. Vil du starte roligt ud er denne dildo med sugekop et rigtigt godt bud, takket være den lidt mindre størrelse. Dildoer kan også komme med en vibrerende funktion, hvilket kan være rigtig godt til G-punkt stimulering. Tone G-punkt vibratoren kan både bruges som en almindelig dildo, eller tændes og give en dejlig vibrerende G-punkts massage. Vil du lære mere om G-punktet og hvordan du finder det, kan du læse vores guide her.     

Onani når du har partner(e)

Nogle personer føler at de skal stoppe med at onanere, når de er i et forhold. Men det behøver du ikke! Onani er ikke en erstatning for en partner, og den selvkærlighed du giver dig selv i form af onani, skal ikke afhænge af om du har partner(e) eller ej. Man kan altid onanere, partner(e) eller ej, og du skal aldrig lade andre diktere hvorvidt du onanerer.   

Mange finder også stor nydelse i at onanere sammen, hvilket i kan gøre på mange forskellige måder. I kan for eksempel sidde overfor hinanden og bare se på hvordan i hver især onanere. Onani sammen kan også være en god måde at blive klogere på hvad din(e) partner(e) tænder på. Ved at lade din(e) partner(e) instruere dig i hvordan de gerne vil røres, får i en endnu bedre oplevelse. Det kan være lidt svært lige i starten, særligt hvis man ikke ved hvad man kan lide, og derfor har svært ved at udtrykke, hvordan ens partner(e) skal røre og stimulere. Men det kan jo nemt løses, netop ved at eksperimentere med at onanere alene først.   

 

Kilder:
Projekt SEXUS