Mindsket sexlyst

Mindsket sexlyst

Sexlyst er noget der kommer og går, og for nogen er det noget, de slet ikke har eller oplever. Det er vigtigt at huske at sexlyst er meget individuelt, og svinger i perioder. Vi har her samlet nogle råd, hvis man vil prøve at få sin sexlyst igen. Husk at det er okay at det kan virke uoverskueligt. Og husk at for nogen er det slet ikke muligt at få igen

Først og fremmest skal det lige understreges, at denne artikel handler om en mindsket sexlyst, som man ønsker at ændre på, og ikke bare lav eller ingen sexlyst generelt. Mange mennesker oplever ikke lyst til sex, hvilket også er helt okay, og ikke noget der skal behandles som et problem der skal løses. Men har man tidligere haft lyst til at sex, og af den ene eller den anden årsag oplevet en mindsket lyst, kan det for mange være noget man ønsker at "fikse". Mindsket sexlyst skal derfor forstås som sjælden eller ingen lyst til sex eller at man ikke tager initiativ til sex - ting man selv opfatter som problematiske, men ikke er problematiske i sig selv.  

Først og fremmest er det vigtigt at forsøge at mærke, om der er noget specifikt, der kunne være årsag til den mindskede lyst. Hvis du har oplevet et traume, og særligt et seksuelt traume, kan det være rigtig svært og uoverskueligt at føle lyst igen, og særligt hvis du skal forsøge at gøre det på egen hånd. En voldsom oplevelse er altid noget du bør søge hjælp til fra en professionel, og vi anbefaler at du bruger rådene fra denne artikel i samspil med en terapeut, og ikke som den eneste hjælp. For flere råd kan du også læse somatisk terapeut Molly Mørchs artikel om traume i kroppen

Hvis du ikke har oplevet et traume, og måske ikke er helt sikker på hvad den mindskede sexlyst kan skyldes, kan du læse vores råd her.    

Tal om det

Mindsket sexlyst kan være noget mange skammer sig over, fordi det for mange kan virke som en selvfølge i livet og ikke mindst i et forhold, at man da har lyst til sex. Men ved at tale om det med venner, partner(e) og andre kan du høre deres erfaringer og nok opdage, at de også har haft samme oplevelse på et eller andet tidspunkt. Når du taler om det, føles det mindre skamfuldt og også mindre som et problem, og det kan på den måde føles mere overskueligt at skulle tænke over årsagerne til den mindskede lyst. 

Er du i et forhold og oplever en mindsket lyst, er der også nogle ting du skal huske på. Først og fremmest er det helt normalt at partnere ikke har præcis den samme sexlyst, og at nogen måske oplever større lyst end andre. Men nogle kan måske opleve, at det altid er én person i forholdet der skal tage initiativ til sex, hvilket nogle synes er problematisk, mens andre ikke gør. Hvis du ikke tager initiativ til sex, kan det være en start at overveje hvorfor, og om der er nogle specifikke grunde til det. Måske tør du ikke, måske føler du dig ikke tryg ved det, måske føler du dig ikke sexet nok - der kan være mange årsager og meget kan bunde i usikkerhed. Det kan derfor være en stor hjælp at snakke med din(e) partner(e) om det. 

Måske oplever i også, at i bliver tændte på forskellige måder. Nogle bliver tændt og har lyst til sex meget spontant, mens andre har brug for forspil og at blive "varmet op" før de føler lyst. Du kan derfor prøve at mærke efter hvordan du bliver tændt, og hvad der skal til, før du har lyst til sex. Når du selv ved det, er det også nemmere at kommunikere dine behov til partnere.  

Tager du medicin?

Der er flere forskellige former for medicin der kan påvirke din sexlyst, og de fleste har en effekt, fordi de påvirker hormonerne i kroppen. Det er særligt medicin til neurologisk eller psykiatrisk behandling, samt medicin til hjerteproblemer. Mange former for medicin til angst eller depression kan påvirke din sexlyst, hvilket kan ændres ved at skifte til en anden medicin. Du skal dog aldrig stoppe med at tage din medicin eller skifte medicin uden at konsultere din læge først!

Visse former for præsentation kan også have en effekt. Særligt p-piller kan forstyrre dine hormoner, hvilket kan påvirke din sexlyst. Har du oplevet en ændring i din lyst efter du er begyndt på p-piller, kan det derfor være oplagt at tale med din læge om at bruge en anden form for prævention.  

Tag din alenetid

En måde du kan mærke sexlyst, er ved at mærke dig selv. Mindsket sexlyst kan nogle gange skyldes stress, mangel på søvn eller andre livsstilsændringer, så det kan hjælpe at sætte farten ned. Du kan fx eksperimentere med intimmassage, eller have sex med dig selv på forskellige måder. 

Du kan også prøve at planlægge sex, både med dig selv eller med andre. På denne måde kan du forberede dig selv, og hvis du føler dig lidt stresset, kan det også være en hjælp at have afsat tid til dig og din nydelse. Så kan du hvile i, at der er et tidsrum hvor du ikke skal nå andet end at pleje dig selv. Her kan det også hjælpe at gøre ting, der får dig til at føle dig sexet. Brug din yndlings creme på hele kroppen, tag lækkert undertøj på, se porno, kig på dig selv i spejlet mens du rør dig selv, tag et smukt billede af dig selv. Men husk at give dig selv tid. Skynd ikke på processen og hvis det ikke lige er denne gang du føler dig sexet, så stop. Det er okay ikke at have lyst til sex, og det hjælper ikke at tvinge lysten frem. 

Skyldes den nedsatte lyst smerte?

Mindsket lyst kan altså skyldes alt fra problemer i forholdet, usikkerhed, stress eller medicin, men det kan også stamme fra smerte i forbindelse med sex. Dette gælder måske særligt personer med vulva, der blandt andet kan opleve dyspareuni, som er smerte ved penetrationssex. Hvis du oplever smerte forbundet med sex eller måske endda bare når du tænker på sex, skal du kontakte en professionel, da det kan hænge sammen med en underliggende problem. Du kan også læse vores artikel om dyspareuni, hvor du kan få råd til, hvad du selv kan gøre.